A vállalkozás jövője szempontjából elengedhetetlen a stratégia tervezés. Muszáj meghatározni a célokat és azt is, hogy azokat hogyan érjük el. A nagyvállalatok esetében ma már egyértelmű, hogy ezeket írásba foglalják, azonban a kisebb vállalkozásoknál valamiért ez még nem annyira elterjedt. Ott legfeljebb akkor készítenek üzleti tervet, ha hitelhez vagy pályázathoz kell, pedig a mindennapi működést is megkönnyítené. Ha eddig te is úgy gondoltad, hogy a vállalkozásodnak nincs szüksége ilyen fajta tervre, bebizonyítjuk, hogy miért nincs ez így.

Mi az üzleti terv?

Az üzleti terv egy olyan dokumentumcsomag, amelyben bemutatjuk a leendő vagy már meglévő vállalkozást, valamint ismertetjük ennek a vállalkozásnak a céljait, és azt, hogy ezeket hogyan, milyen eszközökkel szeretnénk elérni és azt milyen forrásból finanszírozzuk. Az üzleti tervben kitérünk az általunk kínált szolgáltatásokra vagy termékekre, arra, hogy ezeket kiknek és hogyan értékesítjük, továbbá arra is, milyen piacon jelenünk meg.

Az üzleti tervet mindig a legjobb tudásod és ismereteid alapján készítsd el, ha úgy érzed, hogy szükséges, kérj segítséget. Egy virtuális asszisztens ebben is tud segíteni.

Ne feledd, hogy a jó üzleti terv érthető, reális és mindig valós adatokon, számokon alapszik, hiszen csak ebben az esetben tud tényleges képet adni a vállalkozásról. A jövőre nézve érdemes több változóval is számolni, hogy minden eshetőségre fel tudj készülni, ne érjenek váratlan kiadások.

Az üzleti terv felépítése

Ha banknak vagy befektetőnek készíted, akkor ezeket a részeket kell tartalommal megtöltened: vezetői összefoglaló; a vállalkozás rövid bemutatása; marketing/piaci terv, háttérelemzés; termék, gyártás, tevékenység bemutatása; humán források (vezetők, képesítések, munkaerő szükséglet); pénzügyi terv; SWOT analízis – előnyök és kockázatok elemzése; megtérülési számítások, egyes alternatívák bemutatása; mellékletek. De mi most inkább azzal az üzleti tervvel szeretnénk foglalkozni, amit elsősorban saját magadnak készítesz, amikor bővítés vagy fejlesztés előtt állsz.

Ha az üzleti tervet elsősorban belső használatra készíted, alapvetően erre a három kérdésre kell válaszolnod: mit fogsz csinálni; mit, és mikor kell megtenned, hogy ezt meg tudd csinálni; mire, és mikor van ahhoz szükséged, hogy megcsináld, amit szeretnél. Fontos, hogy mindent írj össze. Írhatod először akár rendszertelenül is, ahogy eszedbe jut, rendszerezni ráérsz később is, a lényeg, hogy egyetlen információ se vesszen el.

Miért hasznos?

Fontos, hogy üzleti tervet ne csak induló vállalkozás esetén készíts, hanem akkor is, ha már egy működő vállalkozást vezetsz. Az üzleti terv segít a döntéshozatalban, ezért akkor is állítsd össze, ha épp egy új fejlesztés bevezetése, méretváltás, új befektető bevonása, esetleg új termék vagy szolgáltatás piacra dobása előtt állsz. Az üzleti tervnek köszönhetően láthatod a lehetséges kockázatokat, valamint azt is, hogy mennyivel fognak a kiadásaid növekedni a várható bevétel tükrében.

De akkor is érdemes évről évre felülvizsgálni a működést, ha épp egyik sem aktuális az előbb felsoroltak közül. A gazdasági helyzet, a szabályozások és a versenytársak ugyanis folyamatosan változnak, ezért időről időre aktualizálni kell a stratégiai kérdéseket, amiben az üzleti terv hatékony segítséget tud nyújtani.

Az üzleti tervvel nyomon tudod követni, hogy a vállalkozásod épp hol tart abban a folyamatban, amit az induláskor szerettél volna elérni. Ez azért jó, mert így időben észreveszed, ha valami nem úgy megy ahogyan kellene, és időben közbe tudsz avatkozni. Fontos, hogy szemmel tartsd a bevételek és a kiadások alakulását annak érdekében, hogy a céged gazdaságosan és észszerűen tudjon működni.