Bizonyára te is találkoztál már a virtuális asszisztens kifejezéssel, hiszen hazánkban is gombamód szaporodnak az online vállalkozástámogató szakemberek. Ennek ellenére Magyarországon még mindig sokan idegenkednek ettől egész egyszerűen azért, mert nem ismerik. Pedig lehet, hogy neked is sok mindenben tudna segíteni egy virtuális asszisztens. Pillantsunk bele a virtuális asszisztencia történetébe és hazai helyzetébe, hogy megkönnyítsük számodra is a döntést.

Kik azok a virtuális asszisztensek?

A virtuális asszisztensek azok a magasan képzett és tapasztalt szakemberek, akik távolról, az online tér biztosította lehetőségeknek köszönhetően támogatják a vállalkozások működését. Igen, jól gondolod, ez azt jelenti, hogy a virtuális asszisztens fizikailag nincs ott az irodádban, a saját irodájából vagy az otthonából dolgozik. Viszont gyorsan tisztázzuk, hogy ez nem egyenlő a home office-szal, ugyanis a virtuális asszisztens nem a te alkalmazottadként dolgozik neked. Ő maga is vállalkozó, vállalkozóként segíti a munkádat.

De mégis milyen feladatokat tud így ellátni? Egy virtuális asszisztens minden olyan feladatot el tud látni, amit egy alkalmazotti státuszban dolgozó asszisztens. Az internetnek hála ma már nincsenek távolságok, egyszerűen megoldható, hogy tőlünk többszáz kilométerre lévőkkel dolgozzunk együtt. Az pedig csak rajtad múlik, hogy milyen feladatokat adsz át a virtuális asszisztensnek. A teljesség igénye nélkül felsorolunk pár feladatot, amelyben tud segíteni; kimutatások készítésében, könyvelői anyagok összekészítésében, tartalomgyártásban, social media felületek kezelésében, grafikai munkákban, ügyviteli munkákban és személyes asszisztenciában is.

Hogyan jött létre ez a szakma?

A virtuális asszisztens szakma létrejötte nem pontosan ismert, az viszont biztos, hogy már a 19. század elején működtek titkárok. Ekkor azonban még csak férfiak tölthették be ezt a pozíciót, ugyanis a nőket csak az írógép feltalálása után fogadták el ezen a területen. 1942-ben az USA-ban megalapították az Országos Titkársági Szövetséget, majd öt és fél évtizeddel később létrejött az első virtuális asszisztens is.

Ugyan a virtuális asszisztens kifejezést már az 1980-as évek közepén elkezdték használni a virtuálisan kapott adminisztratív támogatásra hivatkozva, az 1990-es évek közepéig nem terjedt el széles körben. 1996-ban azonban Thomas Leonard a Coach U alapítója elutazott hétvégén, de azt akarta, hogy távollétében is valaki kezelje a vállalkozása ügyeit. Erre Stacey Brice-t kérte fel, aki azonnal felismerte a feladatban rejlő lehetőségeket és megalapította az AssisU-t, a világ első virtuális asszisztenciával foglalkozó vállalkozását.

Mi a helyzet a mai magyar piacon?

Annak ellenére, hogy ma már Magyarországon is szép számmal vannak azok, akik online segítenek a vállalkozásoknak, a cégvezetők és vállalkozók mégsem ismerik, és veszik igénybe a virtuális asszisztensek szolgáltatásait. Mi lehet ennek az oka?

Egyrészt az a régi beidegződés, hogy a titkárnőnek elsősorban az a feladata, hogy kávét főzzön, ezért nyilvánvaló, hogy ott kell lennie személyesen is. Ma azonban már nem titkárnőkről, hanem asszisztensekről beszélünk, akiknek a feladatköre a 21. századra igencsak átalakult és kibővült. A feladatok többsége pedig egyáltalán nincs helyhez kötve, emiatt egy virtuális asszisztens is el tudja látni.

A másik ok az, hogy a vezetők szeretik ellenőrizni az alkalmazottakat, ami egy virtuális asszisztens esetében nem kivitelezhető. Azonban vele szemben nincs is erre szükség, hiszen profi szakemberként és vállalkozóként üzleti partner is, akinek szintén érdeke, hogy a munkát gyorsan, pontosan és megfelelő minőségben végezze el, amiért garanciát is vállal.