Meghoztad a döntést és kiszerveztél néhány feladatot. Úgy érzed, hogy megtaláltad a legalkalmasabb virtuális asszisztenst, jól tudtok együtt dolgozni, tehát akár meg is nyugodhatnál és a kapacitásod koncentrálhatnád a vállalkozásod stratégiai kérdéseire, hogy növekedni tudjon. De te mégsem könnyebültél meg, még most is kételyekkel vagy tele? Mi lehet a baj? Miért nem érzed azt a felszabadító érzést, hogy hátra dőlhetsz?

Azért, mert igazán még nem engedted el a feladatokat. Annak ellenére, hogy általában az átadott feladatok időrablók és idegőrlők, sok vállalkozónak mégis nehéz ezeket delegálni. Komoly megpróbáltatásként élik meg, hogy a vállalkozásban felmerülő napi feladatokat átadják, még úgyis, hogy tudják, ezzel nő a munkavégzés hatékonysága. De miért van ez? A kulcs a gondolkodásmódban rejlik.

Milyen is az a vezetői gondolkodásmód?

Egy amerikai kutatás arról számol be, hogy általában a vállalkozóknak a vállalkozóvá válás során az okozza a legnagyobb nehézséget, hogy alkalmazottból vezetővé váljanak. Ez az átmenet nem könnyű és sokszor csak egy hosszabb folyamat és igen sok munka árán valósul meg, hiszen egy olyan gondolkodásmódot kell elsajátítani és a gyakorlatban alkalmazni, amivel esetleg korábban még nem találkoztál.

Mit is jelent ez? Azt, hogy vállalkozóként meg kell tanulnod, hogy a céged esszenciája legyél, az alapvető lényege és ne a mindennapi mozgatórugója. Ez pedig csak úgy tud megvalósulni, ha átadod a feladatokat. Ellenkező esetben túlterhelt és örökké fáradt leszel, ami nem csupán a céged fejlődésére, de a magánéletedre is rányomja a bélyegét. Hosszútávon ezt kudarcként élheted meg, ami gátolni fog abban, hogy azzal foglalkozz, amivel vezetőként valóban kellene, azaz a céged növekedésével.

Hogyan változtass?

Próbálj meg hosszabb távon – mondjuk 1-2 év távlatában – gondolkodni. Tervezd meg a célokat és az ehhez szükséges teendőket is. Egy vállalkozás életében a hosszútávú cél mindig a fejlődés és a növekedés. Ehhez lehet, hogy az kell, hogy egy kicsit lassabb ütemben, de magabiztosan haladjanak a dolgok. Ennek érdekében a feladatokat észszerűen kell megtervezni, hiszen a hosszútávú működéshez előrelátás és az erőforrások beosztása szükséges.

Ahhoz, hogy az ehhez elengedhetetlen jó döntéseket meg tudd hozni, stratégiai gondolkodás kell. Ez pedig csak úgy tud megvalósulni, ha nem magad akarsz minden feladatot elvégezni, hanem inkább megtalálod a megfelelő embereket, akiknek segítségével sokkal hatékonyabb lesz a munkavégzés. Így marad időd arra, hogy a vállalkozásod fejlesztésével tudj foglalkozni.

A másik nagyon lényeges dolog, hogy ne kiadásként, hanem befektetésként tekints a virtuális asszisztensedre. Ez azért fontos, mert amíg a távasszisztens segítségében azt látod csak, hogy az milyen kiadással jár neked, hajlamos vagy egyből úgy gondolkodni róla, hogy ezen akár spórolhatnál is, ha te magad végeznéd el a feladatokat. Ezzel azonban ismét belekerülsz abba az ördögi körbe, amiből kiindultál: minél több feladatot akarsz elvégezni te magad és eközben nem marad időd a stratégiai kérdésekre, a vállalkozásod fejlesztésére. Ellenben, ha befektetésként gondolsz rá, akkor okosan fogod felhasználni, és együtt fogjátok elérni a kitűzött célokat.