Megszületett benned a gondolat, hogy virtuális asszisztensre van szükséged, mert már nem győződ egyedül a vállalkozásod körüli teendőket. Ez szuper, de általában az elhatározás után jön egy kisebb megtorpanás, hiszen az első virtuális asszisztensed kiválasztásakor elképzelésed sincs, hogy merre indulj és mire figyelj. Pedig érdemes a kiválasztásra időt és energiát szentelni, mert egy jó virtuális asszisztens aranyat ér, és a vállalkozásod egyik legjobb befektetése lesz.

Döntsd el, hogy milyen feladatokat adsz át

Csak úgy tudod megtalálni a számodra legmegfelelőbb virtuális asszisztenst, ha tudod, hogy pontosan milyen feladatokat szeretnél delegálni. Ehhez egyrészt az kell, hogy tisztában legyél azzal, hogy milyen teendőket végzel rendszeresen, másrészt pedig azzal is, hogy ez mennyi idődet emészti fel. A legegyszerűbb módja annak, hogy ezt kiderítsd az, ha legalább egy héten keresztül méred, hogy az egyes feladatokra mennyi időt fordítasz.

Nézd végig a listád, és miután felocsúdtál a döbbenetből, amit az okozott, hogy szembesültél azzal, mennyi kapacitásod megy el a napi adminisztrációra, döntsd el, hogy mely feladatokat adnád át azonnal egy virtuális asszisztensnek. Ha összeszedted, már egy lépéssel közelebb vagy az ideális virtuális asszisztensedhez, hiszen most már a konkrét feladatokhoz tudsz keresni.

Anyagi keret

Fontos tisztáznod, hogy milyen büdzséből gazdálkodsz és mennyit tudsz szánni havonta arra, hogy egy virtuális asszisztens segítse a vállalkozásodat. Ahány virtuális asszisztens, annyi árazás, de nagy általánosságban elmondható, hogy az online vállalkozástámogatók órabére 3000-4000 Ft között mozog. Ezzel az összeggel kalkulálj, amikor a költségvetést tervezed.

Próbamunka

Ha a fentieket átgondoltad, jöhet az interneten történő keresgélés, de egyszerűbb módja, ha célzott csoportokban hirdetést teszel közzé. Számos olyan csoport van a Facebookon is, ahol kifejezetten virtuális asszisztenseket tudsz keresni, érdemes ott is szétnézned és keresned. Bizonyára több ajánlatot fogsz majd kapni a hirdetésedre, ezeket pedig a saját szempontjaid szerint előszűröd, aminek eredményeként 2-3-4 virtuális asszisztens marad a végére.

Ha teheted, velük találkozz személyesen, vagy, ha erre nincs lehetőség, tartsatok online konzultációt. Ez azért fontos, mert el tudod mondani az elvárásaid és elképzeléseid, a virtuális asszisztensek is tudnak kérdezni, és ami még lényegesebb, kiderülhet számodra, hogy az adott asszisztens szimpatikus vagy sem. Az együttműködés szempontjából ez elengedhetetlen, hiszen nagyban megkönnyíti a munkát, ha megtaláljátok a közös hangot.

Ha minden jól megy, a konzultációk – vagy ha úgy tetszik, az interjúk – után, megtalálod azt az egy virtuális asszisztenst, aki minden szempontból a legideálisabb neked. Teljesen természetes azonban, hogy szerződéskötés és egy hosszabb elköteleződés előtt szeretnéd látni, hogyan is dolgozik. Erre tökéletes a próbamunka, ami lehet egy kisebb projekt, de akár egy rövidebb időszak (pl.: próbahónap) is, ami idő alatt kiderül, hogy mennyire hatékonyan tudtok együtt dolgozni. Fontos, hogy a kisebb próbamunkát se várd el ingyen, tiszteld meg azzal a virtuális asszisztenst, hogy kifizeted a rád fordított idejét.