A 21. században az online marketing olyan lehetőséget nyújt minden cég számára, amellyel élni kell. Éppen ezért jelenik meg egy idő után szinte az összes vállalkozás a Facebookon és az Instagramon is, ha már elért egy bizonyos méretű növekedést.

Azonban mielőtt te is úgy döntesz, hogy kihasználod a közösségi oldalak adta lehetőséget, nem árt, ha tisztában vagy a legalapvetőbb mutatókkal. Ugyanis azt, hogy mennyire eredményes ezeken a felületeken folytatott marketing tevékenységed nem csupán a követők és a like-ok száma mutatja meg. Mostani írásunkban összeszedjük azokat a Facebook mutatókat, amelyek alakulását érdemes szemmel tartani cégvezetőként annak érdekében, hogy a reklámtevékenységed célt érjen.

Követők és like-ok

Egyértelmű, hogy ez a kettő megkerülhetetlen, ha Facebook mutatókról beszélünk. Azonban azt tartsd szem előtt mindig, hogy nem ez a két leginformatívabb mutató ebben a történetben, ezért érdemes ezeket a helyükön kezelni. Értsd ez alatt azt, hogy nagy hibát követ el, aki csak a követők és like-ok számára alapozza az online marketing stratégiáját.

Miért mondjuk ezt? Azért, mert egyik sem bír releváns tartalommal. Attól még, hogy sok követőd van, nem biztos, hogy mind vásárolni is fognak, és pont ezért nem kell nagy jelentőséget tulajdonítani a like-oknak sem. Ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy az összes követőd like-olni fogja az összes bejegyzésed, ahogyan természetesen az is nagyon sokszor előfordul, hogy olyan veszi igénybe a szolgáltatásod, aki nemhogy nem like-olta a megosztásaid, de még az is lehet, hogy nem is követi a vállalkozásod a Facebookon.

Természetesen nem azt mondjuk, hogy ezekkel a számokkal egyáltalán nem kell foglalkozni, de ne tulajdoníts neki nagyobb jelentőséget, mint amivel ténylegesen bír.

Akkor mégis mit érdemes figyelni?

Joggal teszed fel a kérdést. Mi pedig meg is válaszoljuk. Érdemes figyelni például az elköteleződési mutatókat, tehát azt, hogy egy-egy posztra vagy képre mennyi komment jön, illetve mennyi megosztást vagy átkattintást generál. Azonban ezeket is úgy érdemes igazán figyelni, ha az arányokat vizsgáljuk, azon belül is elsősorban az elérés és az említett elköteleződési mutatók arányát. Ebből 2-3 hónap elteltével már ki lehet nyerni olyan adatokat, amelyek valóban mérni tudják az adott kampányok teljesítményét.

Ugyancsak beszédesek az oldalon található értékelések és ajánlások. Like vadászat helyett érdemesebb inkább ezek számát növelni, hiszen minél több értékeléssel rendelkezik egy vállalkozás, annál jobban megbíznak benne az emberek és hamarabb választják egy olyannal szemben, ahol csak néhány visszajelzés található. És akkor sem kell kétségbe esni, ha esetleg negatív értékelést kapsz, mert megfelelő hozzáállással azt is akár a javadra fordíthatod.

Fontos, hogy minden követői megkeresésre – legyen az értékelés vagy kérdés – válaszolni kell, éppen ezért a válaszadási arány és idő sem elhanyagolandó mutató. Főszabály az, hogy 24 órán belül illik választ adni. Ez azért elengedhetetlen, mert csak úgy lesz a Facebook oldalad közösségi tér, ha aktív. Az pedig csak akkor lesz, ha a feltett kérdésekre és megjegyzésekre válaszolsz, kezeled őket.