Vezetőként bizonyára téged is érdekel, hogy mit gondolnak a cégedről az alkalmazottaid, hiszen akár tetszik, akár nem, egy vállalkozást leginkább a benne dolgozó emberek határoznak meg. Éppen ezért nem mindegy, hogy kikkel dolgozol együtt.

Az, hogy céged a munkaerőpiacon mennyire kelendő, mennyire tudod a legjobb, legmegfelelőbb szakembereket alkalmazni, bizony nagyban függ attól, hogy az emberek mit hallanak róla, milyen kép él bennük vele kapcsolatban. Ennek bizonyos összetevőit nem tudod befolyásolni, bizonyos tényezőit viszont igen. Az employer branding pedig pont azt a célt szolgálja, hogy minél pozitívabban tudj hatni azokra az elemekre, amelyek felett van befolyásod ebben a történetben.

Mi is az az employer branding?

Bár a kifejezésnek magyar megfelelője nincs, szó szerinti fordításban munkáltatói márkaépítést jelent. A munkáltatói márkaépítés nem sokban különbözik az általánosságban vett márkaépítéstől, hiszen ennek is az a lényege, hogy minél kedvezőbb képet alakítson ki a cégedről az emberekben. Azonban az employer annyit csavar ezen az egészen, hogy nem az ügyfeleket, hanem a jelenlegi és a leendő alkalmazottakat szeretné meggyőzni.

Az employer branding magában foglal minden olyat, ami megkülönböztet téged a konkurenciádtól, ami miatt jobb nálad dolgozni. Ez azt jelenti, hogy tudatában vagy azoknak a pozitívumoknak, amelyeket felhasználva meg tudod találni és meg is tudod szólítani a számodra alkalmas munkaerőt.

Miért van szükség rá?

Mert ahogyan már a bevezetőben is felvezettük, egy céget a benne dolgozó emberek határoznak meg. Ezért nagyon fontos, hogy te tudd alkalmazni a tevékenységetek legjobb szakembereit. Ahhoz azonban, hogy a legalkalmasabb munkaerőt bevonzhasd, ki kell tűnnöd a tömegből. Valami olyat kell tudnod nyújtani munkáltatóként, amit a konkurenciád nem tud.

Ha jól működik a munkáltató márkád, nem csupán a legjobb szakembereket találod meg, de egyéb módon is profitálhatsz belőle. Egyrészt bizalmat ébreszt az emberekben – és nem csupán a leendő munkavállalókban, hanem az ügyfelekben és a vásárlókban is – ha azt hallják, hogy jó nálad dolgozni. Másrészt pedig gyorsabban találsz megfelelő szakembert, amikor épp szükséged van rá, amivel időt és költséget tudsz megtakarítani. Harmadrészt pedig csökken a fluktuáció is, ami szakmailag sem elhanyagolható tény, hiszen nem mindegy, hogy mennyire tapasztalt emberekkel tudsz együtt dolgozni.

Milyen eszközöket használhatsz?

Az employer branding azonban nem működik magától, azt működtetni kell, és tenni kell érte. Mivel a munkáltatói márka alapja tulajdonképpen az, hogy a munkavállalóid mit gondolnak róla, fontos, hogy ezt megjelenítsd. A karrier oldaladon a céged előnyei mellett azt is hangsúlyozd, hogy a munkavállaló számára miért előnyös, ha veled dolgozik. Tüntesd fel a juttatásokat és a karrierlehetőségeket is. A szavahihetőség érdekében mutass be dolgozói véleményeket és karrierutakat is.

Ne feledkezz meg a közösségi média erejéről sem. Ma már a munkavállalók nagy része keres ezeken a felületeken munkát és gondolja úgy, hogy szívesebben dolgozna egy olyan vállalkozásnál, amely aktívan használja a social media platformjait. Engedj betekintést a vállalkozásodba, ossz meg tartalmakat, és biztosíts lehetőséget arra, hogy a jelentkezők interakcióba léphessenek veled, a cégeddel és a dolgozókkal is.

Fontos, hogy kialakíts egy saját jelentkezési folyamatot és azt próbáld is ki. Tudnod, hogy mennyire bonyolult és hosszadalmas a procedúra, és ha szükséges, egyszerűsíts rajta. Mivel a jó és rossz tapasztalat is szájról szájra terjed, a kiválasztás során mindig legyél korrekt és minden esetben adj visszajelzést.