Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az elmúlt másfél évet a koronavírus uralta. Átrendezte az életünket, a mindennapjainkat, a szokásainkat, és természetesen a munka világát is. A vendéglátás, a turizmus és a szórakoztatóipar egyértelműen nagyon megsínylette ezt, azonban vannak olyan szektorok, amelyek jól jöttek ki a helyzetből. A virtuális asszisztensek vajon hova tartoznak? A Profiasszisztensnek ártott vagy jót tett a pandémia? Mai írásunkból kiderül.

Álljunk át home office-ra!

Tavaly márciusban szinte bombaként robbant a köztudatban, hogy a vírust csak úgy lehet megállítani, ha minimálisra csökkentjük a személyes találkozókat, így egyértelmű volt, hogy ahol lehet, home office-ra térnek át. Bár az utóbbi években már Magyarországon sem idegen ez a fajta munkavégzés, a cégek többsége korábban nem igazán preferálta. Hogy ennek mi a valódi oka, külön megérne egy misét, de a lényeg az, hogy a munkáltató jobb szereti, hogy munkavégzés közben csodálhatja a dolgozót.

Azonban a vírus miatt rekordsebességgel kellett átváltani távoli munkavégzésre olyan helyeken is, ahol korábban ezt elképzelhetetlennek tartották. És mi történt? Kiderült, hogy működik. Kiderült, hogy a legtöbb munkavállaó még hatékonyabb is, ha home office-ban dolgozik.

Mit tanultak ebből a vállalkozások?

Elsősorban azt, hogy szinte bármilyen folyamat elvégezhető otthonról. A 21. században már nem jelenthet kihívást egy online meeting, vagy egy bárhonnan elérhető felhőalapú rendszer működtetése. A munkavállalók pedig rugalmasan és eredményesen tudják végezni a munkájukat akár otthonról is.

Ennek eredményeként pedig az is nyilvánvalóvá vált, hogy ezzel akár még spórolni is lehet. Hiszen nincs szükség akkora irodák fenntartására, amivel már kapásból megtakarítható a bérleti díj és a rezsiköltség is. Nem véletlen, hogy a tavalyi év után számos vállalkozás döntött úgy, hogy meghagyja a home office-t, és távmunkában foglalkoztatja az alkalmazottait.

Profitált ebből a virtuális asszisztens szakma?

Egyértelműen igen, hiszen elindult egy szemléletváltás. A magyar vállalkozók is ráeszméltek arra, hogy nem szükséges személyes jelenlét az eredményes és hatékony munkavégzéshez, aminek köszönhetően bátrabban nyitnak az olyan megoldások felé, amelyeket a virtuális asszisztensek kínálnak. Már nem ismeretlen a kifejezés, ahogyan az sem, hogy kizárólag online, a virtuális térben „találkozunk”. Egyre többen ismerik fel az ebben rejlő lehetőségeket, és használják fel jól azt, hogy eltűntek a földrajzi korlátok.

Ugyanakkor fontos azt is hozzátenni, hogy az elmúlt egy-másfél évben gombamód elszaporodtak a virtuális asszisztensek. Sajnos sokan elveszítették a munkájukat, és közülük nem kevesen döntöttek úgy, hogy virtuális asszisztensként próbálnak szerencsét. Egy virtuális asszisztens vállalkozáshoz ugyanis látszólag semmire nincs szükség számítógépen, telefonon és interneten kívül. Mi, akik már évek óta ebben a szakmában dolgozunk, jól tudjuk, hogy ez nem igaz, ennek ellenére az újonnan érkezők miatt kissé felhígult a szakma. Ez pedig újfajta kihívás elé állít minket is és a vállalkozókat is.